RANCANGAN TAHUNAN 2011
KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (KSSR)
MATEMATIK TAHUN 1

MINGGU / TARIKH (2011)
BIDANG / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk…
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
CATATAN
1-2

3-14 Jan
PROGRAM TRANSISI TAHUN 1
3

17-21 Jan
NOMBOR DAN OPERASI

Nombor Bulat Hingga 100
1.1 Menyatakan kuantiti
      secara intuitif
(i)     Menyatakan kuantiti melalui perbandingan banyak atau sedikit, sama banyak atau tidak sama banyak dan lebih atau kurang secara
a)     Kumpulan yang mempunyai banyak dan sedikit objek
b)     Membandingkan dua kumpulan secara padanan
c)     Pola yang berlainan dengan menggunakan dua kumpulan objek

KREATIVITI DAN INOVASI:
Menghasilkan idea melalui pemerhatian, dan menyatakan idea secara lisan.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama dalam kumpulan dan berani membuat keputusan
BBM:
Objek sebenar, kad gambar dan lembaran kerja muka surat 5-9 (rujuk Modul)

4

24-28 Jan

1.2 Menama dan menentukan 
       nilai.

(i) Menamakan nombor hingga 100:
     
      (a) Membilang objek dalam  
            kumpulan.

      (b) Menamakan nombor bagi 
            kumpulan objek sebagai
            mewakili kuantiti.

KREATIVITI DAN INOVASI:
Membuat perbandingan melalui pemerhatian, menghasilkan idea bermakna dan menterjemahkan idea melalui penulisan.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kerjasama, berdisiplin, tolong-menolong, bertanggungjawab, yakin diri.
BBM:
Guli, biji saga, kacang tanah, kad imbasan, lampiran A dan lembaran kerja muka surat 16-17 (rujuk Modul)
MINGGU / TARIKH (2011)
BIDANG / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk…
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
CATATAN
5
31 Jan -
4 Feb
CUTI TAHUN BARU CINA
6

7-11 Feb
NOMBOR DAN OPERASI

Nombor Bulat Hingga 100
1.2 Menama dan menentukan
      nilai.
(i) Menamakan nombor hingga 100:
      (c) Membandingkan dua
            kumpulan objek untuk
            menentukan kumpulan lebih
            atau kurang satu hingga
            sembilan.
      (d) Menamakan angka.

KREATIVITI DAN INOVASI:
Membuat perbandingan melalui pemerhatian, menghasilkan idea bermakna dan menterjemahkan idea melalui penulisan.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kerjasama, berdisiplin, tolong-menolong, bertanggungjawab, yakin diri.
BBM:
Guli, biji saga, kacang tanah, kad imbasan, lampiran A dan lembaran kerja muka surat 16-17 (rujuk Modul)

7

14-18 Feb


(ii) Menentukan nilai nombor hingga 
       100:
(a)   Menunjukkan kuantiti bagi menggunakan objek sebenar, gambar, garis nombor dan abakus 4:1.
(b)   Memadankan kumpulan objek dengan nombor.
(c)    Membandingkan nilai dua nombor dan menyatakan hubungannya “lebih daripada” dan “kurang daripada”.


KREATIVITI DAN INOVASI:
Menterjemahkan idea kepada bentuk konkrit, membuat perbandingan melalui pemerhatian dan menyusun maklumat ikut kriteria.
TMK:
Murid menggunakan abacus bagi mewakilkan nombor.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama dalam kumpulan dan berani menyatakan idea.
BBM:
Komputer, kad nombor, abakus 4:1 dan lembaran kerja muka surat 23-26 (rujuk Modul)
MINGGU / TARIKH (2011)
BIDANG / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk…
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
CATATAN

8

21-25 Feb

NOMBOR DAN OPERASI

Nombor Bulat Hingga 100

1.2 Menama dan menentukan
      nilai.

(ii) Menentukan nilai nombor hingga 
       100:
(d)   Menyusun kumpulan objek,
kad gambar dan kad angka mengikut tertib menaik dan tertib menurun.
(e)   Membandingkan dua nombor dan menyebut sebarang nombor yang terletak di antaranya.

KREATIVITI DAN INOVASI:
Menterjemahkan idea kepada bentuk konkrit, membuat perbandingan melalui pemerhatian dan menyusun maklumat ikut kriteria.
TMK:
Murid menggunakan abacus bagi mewakilkan nombor.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama dalam kumpulan dan berani menyatakan idea.
BBM:
Komputer, kad nombor, abakus 4:1 dan lembaran kerja muka surat 23-26 (rujuk Modul)

9

28 Feb
4 Mac


1.3 Menulis nombor.

(i) Menulis nombor hingga 100
     dalam:
     (a) Angka
     (b) Perkataan

KREATIVITI DAN INOVASI:
Membuat pemerhatian dan analisis, menyusun maklumat mengikut kriteria.
TMK:
Murid menggunakan abakus bagi mewakilkan nombor.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama dalam kumpulan dan berani menyatakan idea.

BBM:
Komputer, kad nombor, abakus 4:1 dan lembaran kerja muka surat 32-34 (rujuk Modul)
MINGGU / TARIKH (2011)
BIDANG / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk…
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
CATATAN

10

7-11 Mac

UJIAN BULANAN MAC

14-18 Mac

CUTI PERTENGAHAN PENGGAL

11

21-25 Mac

NOMBOR DAN OPERASI

Nombor Bulat Hingga 100

1.4 Melengkapkan sebarang
      rangkaian nombor.

(i) Membilang nombor dalam
     lingkungan 100 secara:
     (a) Satu-satu
     (b) Dua-dua
    tertib menaik dan menurun
    dengan menggunakan pelbagai
    objek dan garis nombor.

KREATIVITI DAN INOVASI:
Menggunkana deria, menggabung jalin berdasarkan maklumat yang ada dan menyusun maklumat mengikut criteria.

TMK:
Membilang nombor berpandukan garis nombor yang disediakan dalam bentuk Power Point.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Yakin pada diri sendiri dan berdisiplin.

BBM:
Guli, pensel, buku, garis nombor, kad nombor 0-100 dan lembaran kerja muka surat 40-41 (rujuk Modul)







MINGGU / TARIKH (2011)
BIDANG / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk…
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
CATATAN

12

28 Mac
1 Apr

NOMBOR DAN OPERASI

Nombor Bulat Hingga 100

1.4 Melengkapkan sebarang
      rangkaian nombor.

(i) Membilang nombor dalam 
     lingkungan 100 secara:
      (c) Lima-lima
      (d) Sepuluh-sepuluh
     tertib menaik dan menurun 
     dengan menggunakan pelbagai
     objek dan garis nombor.




KREATIVITI DAN INOVASI:
Menggunkana deria, menggabung jalin berdasarkan maklumat yang ada dan menyusun maklumat mengikut criteria.
TMK:
Membilang nombor berpandukan garis nombor yang disediakan dalam bentuk Power Point.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Yakin pada diri sendiri dan berdisiplin.
BBM:
Guli, pensel, buku, garis nombor, kad nombor 0-100 dan lembaran kerja muka surat 40-41 (rujuk Modul)

13

4-8 Apr

(ii) Melengkapkan sebarang
      rangkaian nombor dalam
      lingkungan 100 secara:
       (a) Satu-satu
       (b) Dua-dua
      tertib menaik dan menurun.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Menghubungkait, menyusun maklumat dan membuat sekuen.
TMK:
Melengkapkan garis nombor yang disediakan dalam bentuk Power Point.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
 Sikap kerjasama semasa menjalankan aktiviti berkumpulan.

BBM:
Garis nombor, kad nombor 1-100 dan lembaran kerja muka surat 46-47 (rujuk Modul)
MINGGU / TARIKH (2011)
BIDANG / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk…
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
CATATAN

14

11-15 Apr

NOMBOR DAN OPERASI

Nombor Bulat Hingga 100

1.4 Melengkapkan sebarang
      rangkaian nombor.

(ii) Melengkapkan sebarang
       rangkaian nombor dalam
       lingkungan 100 secara:
       (c) Lima-lima
       (d) Sepuluh-sepuluh
       tertib menaik dan menurun.

KREATIVITI DAN INOVASI:
Menghubungkait, menyusun maklumat dan membuat sekuen.

TMK:
Melengkapkan garis nombor yang disediakan dalam bentuk Power Point.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
 Sikap kerjasama semasa menjalankan aktiviti berkumpulan.

BBM:
Garis nombor, kad nombor 1-100 dan lembaran kerja muka surat 46-47 (rujuk Modul)


15

18-22 Apr

1.5 Menentukan nilai tempat
      bagi nombor.   

(i) Menyatakan nilai tempat bagi 
      sebarang nombor hingga 100.
(ii) Menyatakan nilai digit bagi
       sebarang nombor hingga 100.
(iii) Menyatakan nilai tempat dan
       nilai digit bagi sebarang
       nombor dengan menggunakan
       abakus 4:1.

KREATIVITI DAN INOVASI:
Menggunakan alat (dekak-dekak), mengenalpasti ciri, menyusun maklumat mengikut kriteria dan mengimbas kembali idea .

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Disiplin diri.

BBM:
Abakus 4:1, dekak-dekak, blok asas, kad imbasan dan lembaran kerja muka surat 53-55 (rujuk Modul)


MINGGU / TARIKH (2011)
BIDANG / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk…
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
CATATAN

16

25-29 Apr


NOMBOR DAN OPERASI

Nombor Bulat Hingga 100

1.6 Menganggar.

(i) Memberi anggaran bilangan
     objek yang munasabah dengan
     (a) Menyatakan kuantitinya.
     (b) Menggunakan perkataan 
           “lebih daripada” dan “kurang
           daripada”.

KREATIVITI DAN INOVASI:
Membuat inferens dan membuat penganggaran melalui pemerhatian.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Memupuk sikap ingin tahu dan berdikari.

BBM:
Guli atau objek sekeliling kelas, bekas yang berlainan saiz, kad gambar dan lembaran kerja muka surat 59-61 (rujuk Modul)

17

2-6 Mei
PKSR 1

18

9-13 Mei

NOMBOR DAN OPERASI

Nombor Bulat Hingga 100

1.7 Membundarkan nombor 
      bulat.


(i) Membundarkan nombor bulat
     kepada puluh terdekat dengan
     menggunakan garis nombor.

KREATIVITI DAN INOVASI:
Membuat penghampiran dan penganggaran, membina pemahaman melalui alat yang bersesuaian dan pemerhatian situasi sekeliling.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Berani dan sikap kerjasama.

BBM:
Dekak-dekak, garis nombor dan lembaran kerja muka surat 67-68 (rujuk Modul)


MINGGU / TARIKH (2011)
BIDANG / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk…
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
CATATAN

19

16-20 Mei

NOMBOR DAN OPERASI

Nombor Bulat Hingga 100

1.8 Melengkapkan pola
      nombor.


(i) Mengenal pasti pola bagi siri
       nombor yang diberi.
(ii) Melengkapkan pelbagai pola
       nombor yang mudah.

KREATIVITI DAN INOVASI:
Mencari hubungkait, mengesan sebab dan mengubah suai idea.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Ketelitian dan cekap.

BBM:
Garis nombor, bongkah nombor dan lembaran kerja muka surat 74-77 (rujuk Modul)



20

23-27 Mei

NOMBOR DAN OPERASI

Tambah dan Tolak

2.1 Mengenal pasti pasangan
      nombor untuk
      membentuk satu nombor
      yang berkaitan.


(i)     Menyatakan pasangan nombor bagi jumlah nombor yang diberi.
(ii)  Menyebut jumlah dua nombor.
(iii) Senaraikan kombinasi dua
        nombor bagi jumlah nombor
        yang diberi.

KREATIVITI DAN INOVASI:
Menghasilkan idea dari pemerhatian, menilai idea secara kritis dan mengubah suai idea.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Yakin, sikap ingin mencuba dan
tidak putus asa.

BBM:
Guli, gula-gula, blok warna, kad gambar dan lembaran kerja muka surat 83-86 (rujuk Modul)




30 Mei –
10 Jun

CUTI PERTENGAHAN TAHUN

MINGGU / TARIKH (2011)
BIDANG / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk…
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
CATATAN
21

13-17 Jun
NOMBOR DAN OPERASI

Tambah dan Tolak
2.2 Mengenal simbol.
 (i) Mengguna dan mempelbagaikan
      perbendaharaan kata yang
      relevan dalam konteks tambah
      dan tolak.
(ii) Memperkenalkan simbol bagi
       tambah, tolak dan sama dengan.
(iii) Menggunakan simbol tambah,
       tolak dan sama dengan.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Menghasilkan idea dari pemerhatian, fenomena dapatan makna, membuat perkaitan dan mengubah suai idea.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Yakin, kerjasama dan cekal.
TMK:
Penggunaan Power Point

BBM:
Guli, gula-gula, blok warna, kad gambar, kad perkataan, kad simbol +/- dan lembaran kerja muka surat 90-91 (rujuk Modul)

22

20-24 Jun

2.3 Tambah dalam
      lingkungan 100.


(i) Tambah dalam lingkungan fakta
       asas:
(a)   Menyatakan secara spontan
fakta asas tambah.
(b)   Menggunakan strategi tertentu bagi membina dan menyatakan fakta asas tambah.
(c)    Menggunakan abakus 4:1 untuk mewakilkan pengiraan tambah.

KREATIVITI DAN INOVASI:
Mengimbas kembali idea, praktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea secara berterusan.
TMK:
Penggunaan Power Point dan abakus bagi penambahan.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Berani mencuba, ketelitian, kesungguhan dan sifat tidak putus asa. Mengaitkan penambahan dalam aktiviti jual beli barang.

BBM:
Kad gambar, kad symbol +/=, abakus 4:1 dan lembaran kerja muka surat 96-97,  108-112 (rujuk Modul)
MINGGU / TARIKH (2011)
BIDANG / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk…
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
CATATAN
23

27 Jun –
1 Jul
NOMBOR DAN OPERASI

Tambah dan Tolak
2.3 Tambah dalam
      lingkungan 100.

(ii) Tambah dalam lingkungan 100:
(a)   Melaksanakan pengiraan
tambah.
(b)   Menggunakan abakus 4:1 untuk mewakilkan pengiraan tambah.
(c)    Menggunakan strategi pengiraan secara mental bagi penambahan.

KREATIVITI DAN INOVASI:
Mengimbas kembali idea, praktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea scra berterusan.
TMK:
Penggunaan Power Point dan abakus bagi penambahan.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Berani mencuba, ketelitian, kesungguhan dan sifat tidak putus asa. Mengaitkan penambahan dalam aktiviti jual beli barang.
BBM:
Kad gambar, kad symbol +/=, abakus 4:1 dan lembaran kerja muka surat 96-97,  108-112 (rujuk Modul)

24

4-8 Jul

2.3 Tolak dalam
       lingkungan 100.


(i) Tolak dalam lingkungan fakta
       asas:
(a)   Menyatakan secara spontan
fakta asas tolak.
(b)   Menggunakan strategi tertentu bagi membina dan menyatakan fakta asas tolak.
(c)    Menggunakan abakus 4:1 untuk mewakilkan pengiraan tolak.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Mengimbas kembali idea, praktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea secara berterusan.
TMK:
Penggunaan Power Point dan abakus bagi penolakan.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Berani mencuba, ketelitian, kesungguhan dan sifat tidak putus asa. Mengaitkan penolakan dalam aktiviti jual beli barang.
BBM:
Kad gambar, kad symbol +/=, abakus 4:1 dan lembaran kerja muka surat 102-103, 117-120 (rujuk Modul)
MINGGU / TARIKH (2011)
BIDANG / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk…
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
CATATAN

25

11-15 Jul

NOMBOR DAN OPERASI

Tambah dan Tolak

2.3 Tolak dalam
       lingkungan 100.


(ii) Tolak dalam lingkungan 100:
(a)   Melaksanakan pengiraan
tolak.
(b)   Menggunakan abakus 4:1 untuk mewakilkan pengiraan tolak.
(c)    Menggunakan strategi pengiraan secara mental bagi penolakan.


KREATIVITI DAN INOVASI:
Mengimbas kembali idea, praktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea secara
berterusan.

TMK:
Penggunaan Power Point dan abakus bagi penolakan.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Berani mencuba, ketelitian, kesungguhan dan sifat tidak putus asa. Mengaitkan penolakan dalam aktiviti jual beli barang.

BBM:
Kad gambar, kad symbol +/=, abakus 4:1 dan lembaran kerja muka surat 102-103, 117-120 (rujuk Modul)














MINGGU / TARIKH (2011)
BIDANG / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk…
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
CATATAN

26

18-22 Jul

NOMBOR DAN OPERASI

Tambah dan Tolak

2.4 Membina dan
      menyelesaikan masalah
      yang melibatkan situasi
      cerita bagi operasi 
      tambah.



(i) Mereka cerita masalah tambah
      dalam lingkungan 100.

(ii) Menyelesaikan masalah tambah
      melalui simulasi atau model
      situasi.

(iii) Menyelesaikan masalah tambah
       yang melibatkan situasi harian.

KREATIVITI DAN INOVASI:
Membuat simulasi, membuat pemerhatian dan analisis idea untuk mengenalpasti masalah dan menyelesaikannya serta praktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea secara berterusan.

TMK:
Penggunaan Power Point dan untuk paparan gambar dan ayat matematik serta penggunaan abakus bagi pengiraan penambahan.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Berani menyatakan idea, bertanggungjawab terhadap keputusan dan berani mengambil risiko.

BBM:
Lembaran kerja muka surat 124-125 (rujuk Modul)











MINGGU / TARIKH (2011)
BIDANG / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk…
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
CATATAN

27

25-29 Jul

NOMBOR DAN OPERASI

Tambah dan Tolak

2.4 Membina dan
      menyelesaikan masalah
      yang melibatkan situasi
      cerita bagi operasi tolak.


(i) Mereka cerita masalah tolak
     dalam lingkungan 100.
(ii) Menyelesaikan masalah tolak
      melalui simulasi atau model
      situasi.
(iii) Menyelesaikan masalah tolak
        yang melibatkan situasi harian.

KREATIVITI DAN INOVASI:
Membuat simulasi, membuat pemerhatian dan analisis idea untuk mengenalpasti masalah dan menyelesaikannya serta praktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea secara berterusan.

TMK:
Penggunaan Power Point dan untuk paparan gambar dan ayat matematik serta penggunaan abakus bagi pengiraan penambahan.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Berani menyatakan idea, bertanggungjawab terhadap keputusan dan berani mengambil risiko.

28

1-5 Ogos

NOMBOR DAN OPERASI

Pecahan

3.1 Mengenal pasti konsep
      satu perdua dan satu
      perempat.

(i) Mengenal pasti satu perdua dan
     satu perempat dengan
     mengunakan perkataan
     “setengah”, “separuh” dan
     “suku” dengan menggunakan
     bahan konkrit, gambar dan
     lipatan kertas.

KREATIVITI DAN INOVASI:
Mengenalpasti ciri, menerokai dan mencari makna melalui pengalaman dan pemerhatian.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Ketelitian, cermat dan saling berkongsi dengan rakan.

BBM:
Buah epal, kek, kertas A4 atau kertas lukisan dan lembaran kerja muka surat 130-133 (rujuk Modul)
MINGGU / TARIKH (2011)
BIDANG / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk…
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
CATATAN

29

8-12 Ogos

NOMBOR DAN OPERASI

Wang Hingga RM10

4.1 Mengenal pasti ringgit
      dan sen.



(i) Mengenal pasti mata wang
      Malaysia dalam bentuk syiling
      dan wang kertas.
(ii) Mewakilkan nilai wang:
       (a) Sen hingga RM1.
       (b) Ringgit hingga RM10.


KREATIVITI DAN INOVASI:
Mengenalpasti ciri, menterjemah idea, menghubungkait dan menganalisis persamaan dan perbezaan.

TMK:
Penggunaan Power Point dan abakus bagi mewakilkan nilai wang.

NILAI MURNI DAN SIKAP
Bekerjasama, jimat cermat, teliti, jujur, amanah dan bersyukur.

KEUSAHAWANAN:
Mengaitkan penggunaan wang dalam aktiviti jual beli.

BBM:
Wang syiling dan wang kertas, kad gambar, abakus 4:1 dan lembaran kerja muka surat 140, 150 (rujuk Modul)













MINGGU / TARIKH (2011)
BIDANG / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk…
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
CATATAN

30

15-19 Ogos


NOMBOR DAN OPERASI

Wang Hingga RM10

4.1 Mengenal pasti ringgit
      dan sen.



(iii) Mewakilkan nilai wang dengan
        menggunakan abakus 4:1.
(iv) Menukar wang:
       (a) Syiling hingga 1 ringgit.
       (b) Ringgit hingga RM10.


KREATIVITI DAN INOVASI:
Mengenalpasti ciri, menterjemah idea, menghubungkait dan menganalisis persamaan dan perbezaan.

TMK:
Penggunaan Power Point dan abakus bagi mewakilkan nilai wang.

NILAI MURNI DAN SIKAP
Bekerjasama, jimat cermat, teliti, jujur, amanah dan bersyukur.

KEUSAHAWANAN:
Mengaitkan penggunaan wang dalam aktiviti jual beli.

BBM:
Wang syiling dan wang kertas, kad gambar, abakus 4:1 dan lembaran kerja muka surat 140, 150 (rujuk Modul)





31

22-26 Ogos

UJIAN BULANAN OGOS

29 Ogos –
2 Sept

CUTI PERTENGAHAN PENGGAL
MINGGU / TARIKH (2011)
BIDANG / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk…
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
CATATAN

32

5-9 Sept

NOMBOR DAN OPERASI

Wang Hingga RM10

4.2 Tambah melibatkan
      wang.


(i) Tambah:
      (a) Sen hingga RM1.
      (b) Ringgit hingga RM10.
(ii) Tambah melibatkan wang
       dengan menggunakan abakus
       4:1.

KREATIVITI DAN INOVASI:
Mengimbas kembali idea, member pelbagai contoh berkaitan tugasan dan mempraktikkan penyelesaian masalah.

TMK:
Penggunaan abakus bagi pengiraan tambah wang.

NILAI MURNI DAN SIKAP
Jujur, teliti dan bantu-membantu.

KEUSAHAWANAN:
Mengaitkan penggunaan wang dalam aktiviti jual beli.

BBM:
Wang syiling dan wang kertas, kad gambar, objek seperti buku, pensel, pembaris, abakus 4:1 dan lembaran kerja muka surat 156 & 158 (rujuk Modul)













MINGGU / TARIKH (2011)
BIDANG / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk…
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
CATATAN
33

12-16 Sept
NOMBOR DAN OPERASI

Wang Hingga RM10
4.2 Tolak melibatkan wang.

(i) Tolak:
      (a) Sen hingga RM1.
      (b) Ringgit hingga RM10.
(ii) Tolak melibatkan wang
       dengan menggunakan abakus
       4:1.
KREATIVITI DAN INOVASI:
Mengimbas kembali idea, member pelbagai contoh berkaitan tugasan dan mempraktikkan penyelesaian masalah.
TMK:
Penggunaan abakus bagi pengiraan tolak wang.

NILAI MURNI DAN SIKAP
Jujur, teliti dan bantu-membantu.
KEUSAHAWANAN:
Mengaitkan penggunaan wang dalam aktiviti jual beli.

BBM:
Wang syiling dan wang kertas, kad gambar, objek seperti buku, pensel, pembaris, abakus 4:1 dan lembaran kerja muka surat 165-167 (rujuk Modul)

34

19-23 Sept

SUKATAN DAN GEOMETRI

Masa dan Waktu

5.1 Menamakan hari dan
      bulan dan menerangkan
      aktiviti sejajar dengan
      hari persekolahan.


(i) Menyatakan waktu dalam sehari.
(ii) Menyatakan dalam urutan
      peristiwa dalam sehari (pada hari
      persekolahan sahaja)

KREATIVITI DAN INOVASI:
Mengenalpasti ciri dan situasi, menjana idea serta membuat sekuen.
TMK:
Paparan Power Point.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kerjasama, disiplin dan bersyukur.

BBM:
Kad imbasan nama hari, kad gambar, kad imbasan nama bulan dan lembaran kerja muka surat 172, 176, 179-180  (rujuk Modul)
MINGGU / TARIKH (2011)
BIDANG / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk…
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
CATATAN
35

26-30 Sept
SUKATAN DAN GEOMETRI

Masa dan Waktu
5.1 Menamakan hari dan
      bulan dan menerangkan
      aktiviti sejajar dengan
      hari persekolahan.

(iii) Menamakan hari dalam
        seminggu mengikut urutan.
(iv) Menamakan bulan dalam
        setahun.

KREATIVITI DAN INOVASI:
Mengenalpasti ciri dan situasi, menjana idea serta membuat sekuen.
TMK:
Paparan Power Point.
NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kerjasama, disiplin dan bersyukur.

BBM:
Kad imbasan nama hari, kad gambar, kad imbasan nama bulan dan lembaran kerja muka surat 172, 176, 179-180  (rujuk Modul)

36

3-7 Okt

SUKATAN DAN GEOMETRI

Masa dan Waktu

5.2 Menyebut dan menulis
      waktu.


(i) Mengenal pasti dan menyatakan
     “setengah” dan “satu perempat”
     berdasarkan muka jam.
(ii) Menyebut dan menulis waktu
       dalam jam dan setengah jam
       sahaja dengan menggunakan
       jam analog.

KREATIVITI DAN INOVASI:
Mengimbas kembali idea, menjana idea, membuat pemerhatian sekeliling dan menggunakan alat berpandukan prosedur tertentu.

TMK:
Paparan Power Point dan murid melukis jarum jam dan jarum minit dengan menggunakan perisian Paint.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Tepati masa, bersyukur atas segala nikmat dan bertanggungjawab.

BBM:
Jam analog, kad gambar aktiviti harian dan lembaran kerja muka surat 190 & 195 (rujuk Modul)
MINGGU / TARIKH (2011)
BIDANG / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk…
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
CATATAN

37

10-14 Okt

SUKATAN DAN GEOMETRI

Panjang

6.1 Menggunakan unit relatif
      untuk mengukur panjang.


(i) Membuat pengukuran objek
     menggunakan unit bukan piawai.

(ii) Membanding dua atau lebih
      ukuran objek menggunakan unit
      bukan piawai.

(iii) Menggunakan dan 
       mempelbagaikan
       perbendaharaan kata ukuran
       panjang dalam konteks.


KREATIVITI DAN INOVASI:
Membuat perbandingan, membuat pemerhatian dengan menggunakan alat dan prosedur tertentu, menjana idea dan menghubungkait idea dengan pengetahuan sedia ada.

TMK:
Paparan Power Point serta murid membuat latihan Power Point dan Word.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Berani mencuba, teliti dan kreatif.

BBM:
Kad gambar, kad imbasan, objek seperti pembaris, buku, pemadam, klip kertas, pengasah pensel dan lembaran kerja muka surat 199-201 (rujuk Modul)









38

17-21 Okt


PKSR 2
MINGGU / TARIKH (2011)
BIDANG / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk…
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
CATATAN
39

24-28 Okt
SUKATAN DAN GEOMETRI

Timbangan
7.1 Menggunakan unit relatif
      untuk timbangan.

(i) Membuat timbangan objek
     berkaitan jisim menggunakan
     unit bukan piawai.
(ii) Membanding dua atau lebih
       timbangan objek menggunakan
       unit bukan piawai.
(iii) Menggunakan dan
        mempelbagaikan
        perbendaharaan kata timbangan
        dalam konteks.

KREATIVITI DAN INOVASI:
Membuat pemerhatian, membanding, membuat inferens, menghubungkait idea dengan pengetahuan sedia ada dan membuat keputusan tentang sintesis akhir.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Berani mencuba, sifat ingin tahu, kreatif dan tidak putus asa.

BBM:
Kad imbasan, kad gambar, objek seperti pembaris, buku, pemadam, klip kertas, pengasah pensel dan lembaran kerja muka surat 206-208  (rujuk Modul)

40

31 Okt
4 Nov

SUKATAN DAN GEOMETRI

Isipadu Cecair

8.1 Menggunakan unit relatif
      untuk isipadu cecair.

(i) Melakukan aktiviti yang
     berkaitan dengan isipadu cecair
     menggunakan unit bukan piawai.
(ii) Membandingkan dua atau lebih
      bekas cecair menggunakan unit
      bukan piawai.
(iii) Menggunakan dan
       mempelbagaikan
       perbendaharaan kata isipadu
       cecair dalam konteks.

KREATIVITI DAN INOVASI:
Membuat pemerhatian, membanding, membuat inferens, menghubungkait idea dengan pengetahuan sedia ada dan membuat keputusan tentang sintesis akhir.

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Berani mencuba, sifat ingin tahun, kreatif dan tidak putus asa.
BBM:
Kad imbasan, botol air pelbagai saiz, gelas, baldi, cawan dan lembaran kerja muka surat 213 (rujuk Modul)
MINGGU / TARIKH (2011)
BIDANG / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk…
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
CATATAN

41

7-11 Nov



SUKATAN DAN GEOMETRI

Ruang

9.1 Mengenal pasti bentuk
      tiga dimensi (3D).


(i) Menamakan bentuk kuboid,
     kubus, kon, piramid tapak
     segiempat sama, silinder dan
     sfera.
(ii) Memperihalkan permukaan, sisi
      dan bucu bagi bentuk 3D.
(iii) Menyusun objek mengikut pola.
(iv) Membina model 3D dan 
       menerangkannya.



KREATIVITI DAN INOVASI:
Mengenalpasti ciri dan situasi sekeliling, mengimbas kembali idea, beri pelbagai contoh berkaitan tugasan, mempraktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea secara spontan.

TMK:
Melukis dan membina bentuk 3D dengan menggunakan perisian Word (Shapes).

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kreatif, berani mencuba, tidak putus asa, peka terhadap persekitaran.

BBM:
Kad imbasan, objek 3D, objek di sekeliling kelas, kad gambar dan lembaran kerja muka surat 217 & 221  (rujuk Modul)













MINGGU / TARIKH (2011)
BIDANG / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk…
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk…
CATATAN

42

14-18 Nov



9.2 Mengenal pasti bentuk
      dua dimensi (2D).

(i) Menamakan bentuk segiempat
     sama, segiempat tepat, segitiga
     dan bulatan.
(ii) Memperihalkan garis lurus, sisi,
      bucu dan lengkung bagi bentuk
      2D.
iii) Menyusun bentuk 2D mengikut
       pola.
(iv) Menghasilkan corak berasaskan 
       bentuk 2D.



KREATIVITI DAN INOVASI:
Mengenalpasti ciri dan situasi sekeliling, mengimbas kembali idea, beri pelbagai contoh berkaitan tugasan, mempraktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea secara berterusan.

TMK:
Melukis dan membina bentuk 2D dengan menggunakan perisian Word (Shapes).

NILAI MURNI DAN SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kreatif, berani mencuba, tidak putus asa, peka terhadap persekitaran dan bekerjasama.

BBM:
Kad imbasan, objek 2D, objek di sekeliling kelas, kad gambar dan lembaran kerja muka surat 225-226, 230, 235-236  (rujuk Modul)


·         Tertakluk kepada pindaan takwim sekolah masing-masing









CONTOH PENULISAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH)
KSSR MATEMATIK TAHUN 1 (2011)

Bidang  :           Nombor Dan Operasi

Tajuk    :           Nombor bulat hingga 100

Standard Kandungan     :           Murid dibimbing untuk:
1.1  Menyatakan kuantiti secara intuitif

Standard Pembelajaran  :           Murid berupaya untuk:
(i)             Menyatakan kuantiti melalui perbandingan banyak atau sedikit, sama banyak atau tidak sama banyak dan lebih atau kurang secara:
a)     Kumpulan yang mempunyai banyak dan sedikit objek
b)    Membandingkan dua kumpulan secara padanan

Aktiviti  :

1)     Murid membuat perbandingan banyak atau sedikit objek yang ditunjukkan

2)     Murid membuat perbandingan sama banyak atau tidak sama banyak.

3)     Murid membuat latihan bertulis


EMK     :           Kreativiti dan inovasi (Fasa Persediaan dan Fasa Imaginasi)

Impak   :           35 / 40 murid menguasai kemahiran yang diberi dengan bimbingan guru








One Response so far.

Leave a Reply