Posted by Unknown in
on
-
RANCANGAN TAHUNAN 2011
KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (KSSR)
MATEMATIK TAHUN 1
MINGGU / TARIKH (2011)
|
BIDANG / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing
untuk…
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya
untuk…
|
CATATAN
|
1-2
3-14 Jan
|
PROGRAM TRANSISI
TAHUN 1
|
|||
3
17-21 Jan
|
NOMBOR
DAN OPERASI
Nombor
Bulat Hingga 100
|
1.1
Menyatakan kuantiti
secara intuitif
|
(i)
Menyatakan kuantiti melalui
perbandingan banyak atau sedikit, sama banyak atau tidak sama banyak dan
lebih atau kurang secara
a)
Kumpulan yang mempunyai banyak dan
sedikit objek
b)
Membandingkan dua kumpulan secara
padanan
c)
Pola yang berlainan dengan
menggunakan dua kumpulan objek
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Menghasilkan
idea melalui pemerhatian, dan menyatakan idea secara lisan.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama
dalam kumpulan dan berani membuat keputusan
BBM:
Objek
sebenar, kad gambar dan lembaran kerja muka surat 5-9 (rujuk Modul)
|
4
24-28 Jan
|
1.2
Menama dan menentukan
nilai.
|
(i) Menamakan nombor
hingga 100:
(a) Membilang objek dalam
kumpulan.
(b) Menamakan nombor bagi
kumpulan objek sebagai
mewakili kuantiti.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Membuat
perbandingan melalui pemerhatian, menghasilkan idea bermakna dan
menterjemahkan idea melalui penulisan.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kerjasama,
berdisiplin, tolong-menolong, bertanggungjawab, yakin diri.
BBM:
Guli,
biji saga, kacang tanah, kad imbasan, lampiran A dan lembaran kerja muka
surat 16-17 (rujuk Modul)
|
|
MINGGU / TARIKH (2011)
|
BIDANG / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing
untuk…
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya
untuk…
|
CATATAN
|
5
31 Jan -
4 Feb
|
CUTI
TAHUN BARU CINA
|
|||
6
7-11 Feb
|
NOMBOR
DAN OPERASI
Nombor
Bulat Hingga 100
|
1.2
Menama dan menentukan
nilai.
|
(i) Menamakan nombor
hingga 100:
(c) Membandingkan dua
kumpulan objek untuk
menentukan kumpulan lebih
atau kurang satu hingga
sembilan.
(d) Menamakan angka.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Membuat
perbandingan melalui pemerhatian, menghasilkan idea bermakna dan
menterjemahkan idea melalui penulisan.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kerjasama,
berdisiplin, tolong-menolong, bertanggungjawab, yakin diri.
BBM:
Guli,
biji saga, kacang tanah, kad imbasan, lampiran A dan lembaran kerja muka
surat 16-17 (rujuk Modul)
|
7
14-18 Feb
|
|
(ii) Menentukan
nilai nombor hingga
100:
(a)
Menunjukkan kuantiti bagi menggunakan
objek sebenar, gambar, garis nombor dan abakus 4:1.
(b)
Memadankan kumpulan objek dengan
nombor.
(c)
Membandingkan nilai dua nombor dan
menyatakan hubungannya “lebih daripada” dan “kurang daripada”.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Menterjemahkan
idea kepada bentuk konkrit, membuat perbandingan melalui pemerhatian dan
menyusun maklumat ikut kriteria.
TMK:
Murid
menggunakan abacus bagi mewakilkan nombor.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama
dalam kumpulan dan berani menyatakan idea.
BBM:
Komputer,
kad nombor, abakus 4:1 dan lembaran kerja muka surat 23-26 (rujuk Modul)
|
|
MINGGU / TARIKH (2011)
|
BIDANG / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing
untuk…
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya
untuk…
|
CATATAN
|
8
21-25 Feb
|
NOMBOR
DAN OPERASI
Nombor
Bulat Hingga 100
|
1.2
Menama dan menentukan
nilai.
|
(ii) Menentukan
nilai nombor hingga
100:
(d)
Menyusun kumpulan objek,
kad gambar dan kad
angka mengikut tertib menaik dan tertib menurun.
(e)
Membandingkan dua nombor dan menyebut
sebarang nombor yang terletak di antaranya.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Menterjemahkan
idea kepada bentuk konkrit, membuat perbandingan melalui pemerhatian dan
menyusun maklumat ikut kriteria.
TMK:
Murid
menggunakan abacus bagi mewakilkan nombor.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama
dalam kumpulan dan berani menyatakan idea.
BBM:
Komputer,
kad nombor, abakus 4:1 dan lembaran kerja muka surat 23-26 (rujuk Modul)
|
9
28 Feb
–
4 Mac
|
1.3
Menulis nombor.
|
(i) Menulis nombor
hingga 100
dalam:
(a) Angka
(b) Perkataan
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Membuat
pemerhatian dan analisis, menyusun maklumat mengikut kriteria.
TMK:
Murid
menggunakan abakus bagi mewakilkan nombor.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Bekerjasama
dalam kumpulan dan berani menyatakan idea.
BBM:
Komputer, kad
nombor, abakus 4:1 dan lembaran kerja muka surat 32-34 (rujuk Modul)
|
|
MINGGU / TARIKH (2011)
|
BIDANG / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing
untuk…
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya
untuk…
|
CATATAN
|
10
7-11 Mac
|
UJIAN BULANAN MAC
|
|||
14-18 Mac
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL
|
|||
11
21-25 Mac
|
NOMBOR
DAN OPERASI
Nombor
Bulat Hingga 100
|
1.4 Melengkapkan
sebarang
rangkaian nombor.
|
(i) Membilang nombor
dalam
lingkungan 100 secara:
(a) Satu-satu
(b) Dua-dua
tertib menaik dan menurun
dengan menggunakan pelbagai
objek dan garis nombor.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Menggunkana
deria, menggabung jalin berdasarkan maklumat yang ada dan menyusun maklumat
mengikut criteria.
TMK:
Membilang
nombor berpandukan garis nombor yang disediakan dalam bentuk Power Point.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Yakin
pada diri sendiri dan berdisiplin.
BBM:
Guli, pensel, buku,
garis nombor, kad nombor 0-100 dan lembaran kerja muka surat 40-41 (rujuk
Modul)
|
MINGGU / TARIKH (2011)
|
BIDANG / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing
untuk…
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya
untuk…
|
CATATAN
|
12
28 Mac
–
1 Apr
|
NOMBOR
DAN OPERASI
Nombor
Bulat Hingga 100
|
1.4 Melengkapkan
sebarang
rangkaian nombor.
|
(i) Membilang nombor
dalam
lingkungan 100 secara:
(c) Lima-lima
(d) Sepuluh-sepuluh
tertib menaik dan menurun
dengan menggunakan pelbagai
objek dan garis nombor.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Menggunkana
deria, menggabung jalin berdasarkan maklumat yang ada dan menyusun maklumat
mengikut criteria.
TMK:
Membilang
nombor berpandukan garis nombor yang disediakan dalam bentuk Power Point.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Yakin
pada diri sendiri dan berdisiplin.
BBM:
Guli, pensel, buku,
garis nombor, kad nombor 0-100 dan lembaran kerja muka surat 40-41 (rujuk
Modul)
|
13
4-8 Apr
|
|
(ii) Melengkapkan
sebarang
rangkaian nombor dalam
lingkungan 100 secara:
(a) Satu-satu
(b) Dua-dua
tertib menaik dan menurun.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Menghubungkait,
menyusun maklumat dan membuat sekuen.
TMK:
Melengkapkan
garis nombor yang disediakan dalam bentuk Power Point.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Sikap kerjasama semasa menjalankan aktiviti
berkumpulan.
BBM:
Garis nombor, kad
nombor 1-100 dan lembaran kerja muka surat 46-47 (rujuk Modul)
|
|
MINGGU / TARIKH (2011)
|
BIDANG / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing
untuk…
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya
untuk…
|
CATATAN
|
14
11-15 Apr
|
NOMBOR
DAN OPERASI
Nombor
Bulat Hingga 100
|
1.4 Melengkapkan
sebarang
rangkaian nombor.
|
(ii) Melengkapkan
sebarang
rangkaian nombor dalam
lingkungan 100 secara:
(c) Lima-lima
(d) Sepuluh-sepuluh
tertib menaik dan menurun.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Menghubungkait,
menyusun maklumat dan membuat sekuen.
TMK:
Melengkapkan
garis nombor yang disediakan dalam bentuk Power Point.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Sikap kerjasama semasa menjalankan aktiviti
berkumpulan.
BBM:
Garis nombor, kad
nombor 1-100 dan lembaran kerja muka surat 46-47 (rujuk Modul)
|
15
18-22 Apr
|
1.5 Menentukan nilai
tempat
bagi nombor.
|
(i) Menyatakan nilai
tempat bagi
sebarang nombor hingga 100.
(ii) Menyatakan
nilai digit bagi
sebarang nombor hingga 100.
(iii) Menyatakan
nilai tempat dan
nilai digit bagi sebarang
nombor dengan menggunakan
abakus 4:1.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Menggunakan
alat (dekak-dekak), mengenalpasti ciri, menyusun maklumat mengikut kriteria
dan mengimbas kembali idea .
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Disiplin
diri.
BBM:
Abakus 4:1,
dekak-dekak, blok asas, kad imbasan dan lembaran kerja muka surat 53-55
(rujuk Modul)
|
|
MINGGU / TARIKH (2011)
|
BIDANG / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing
untuk…
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya
untuk…
|
CATATAN
|
16
25-29 Apr
|
NOMBOR
DAN OPERASI
Nombor
Bulat Hingga 100
|
1.6
Menganggar.
|
(i) Memberi anggaran
bilangan
objek yang munasabah dengan
(a) Menyatakan kuantitinya.
(b) Menggunakan perkataan
“lebih daripada” dan “kurang
daripada”.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Membuat
inferens dan membuat penganggaran melalui pemerhatian.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Memupuk
sikap ingin tahu dan berdikari.
BBM:
Guli atau objek
sekeliling kelas, bekas yang berlainan saiz, kad gambar dan lembaran kerja
muka surat 59-61 (rujuk Modul)
|
17
2-6 Mei
|
PKSR 1
|
|||
18
9-13 Mei
|
NOMBOR
DAN OPERASI
Nombor
Bulat Hingga 100
|
1.7 Membundarkan
nombor
bulat.
|
(i) Membundarkan
nombor bulat
kepada puluh terdekat dengan
menggunakan garis nombor.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Membuat
penghampiran dan penganggaran, membina pemahaman melalui alat yang
bersesuaian dan pemerhatian situasi sekeliling.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Berani
dan sikap kerjasama.
BBM:
Dekak-dekak, garis
nombor dan lembaran kerja muka surat 67-68 (rujuk Modul)
|
MINGGU / TARIKH (2011)
|
BIDANG / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing
untuk…
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya
untuk…
|
CATATAN
|
19
16-20 Mei
|
NOMBOR
DAN OPERASI
Nombor
Bulat Hingga 100
|
1.8 Melengkapkan
pola
nombor.
|
(i) Mengenal pasti
pola bagi siri
nombor yang diberi.
(ii)
Melengkapkan pelbagai pola
nombor yang mudah.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Mencari
hubungkait, mengesan sebab dan mengubah suai idea.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Ketelitian
dan cekap.
BBM:
Garis nombor,
bongkah nombor dan lembaran kerja muka surat 74-77 (rujuk Modul)
|
20
23-27 Mei
|
NOMBOR
DAN OPERASI
Tambah
dan Tolak
|
2.1 Mengenal pasti
pasangan
nombor untuk
membentuk satu nombor
yang berkaitan.
|
(i)
Menyatakan pasangan nombor bagi
jumlah nombor yang diberi.
(ii) Menyebut jumlah dua nombor.
(iii)
Senaraikan kombinasi dua
nombor bagi jumlah nombor
yang diberi.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Menghasilkan
idea dari pemerhatian, menilai idea secara kritis dan mengubah suai idea.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Yakin,
sikap ingin mencuba dan
tidak
putus asa.
BBM:
Guli, gula-gula,
blok warna, kad gambar dan lembaran kerja muka surat 83-86 (rujuk Modul)
|
30 Mei –
10 Jun
|
CUTI
PERTENGAHAN TAHUN
|
|
||
MINGGU / TARIKH (2011)
|
BIDANG / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing
untuk…
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya
untuk…
|
CATATAN
|
21
13-17 Jun
|
NOMBOR
DAN OPERASI
Tambah
dan Tolak
|
2.2
Mengenal simbol.
|
(i) Mengguna dan mempelbagaikan
perbendaharaan kata yang
relevan dalam konteks tambah
dan tolak.
(ii) Memperkenalkan
simbol bagi
tambah, tolak dan sama dengan.
(iii)
Menggunakan simbol tambah,
tolak dan sama dengan.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Menghasilkan
idea dari pemerhatian, fenomena dapatan makna, membuat perkaitan dan mengubah
suai idea.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Yakin,
kerjasama dan cekal.
TMK:
Penggunaan
Power Point
BBM:
Guli, gula-gula,
blok warna, kad gambar, kad perkataan, kad simbol +/- dan lembaran kerja muka
surat 90-91 (rujuk Modul)
|
22
20-24 Jun
|
2.3 Tambah dalam
lingkungan 100.
|
(i) Tambah dalam
lingkungan fakta
asas:
(a)
Menyatakan secara spontan
fakta asas tambah.
(b)
Menggunakan strategi tertentu bagi
membina dan menyatakan fakta asas tambah.
(c)
Menggunakan abakus 4:1 untuk
mewakilkan pengiraan tambah.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Mengimbas
kembali idea, praktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea secara
berterusan.
TMK:
Penggunaan
Power Point dan abakus bagi penambahan.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Berani
mencuba, ketelitian, kesungguhan dan sifat tidak putus asa. Mengaitkan
penambahan dalam aktiviti jual beli barang.
BBM:
Kad gambar, kad
symbol +/=, abakus 4:1 dan lembaran kerja muka surat 96-97, 108-112 (rujuk Modul)
|
|
MINGGU / TARIKH (2011)
|
BIDANG / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing
untuk…
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya
untuk…
|
CATATAN
|
23
27 Jun –
1 Jul
|
NOMBOR
DAN OPERASI
Tambah
dan Tolak
|
2.3 Tambah dalam
lingkungan 100.
|
(ii) Tambah dalam
lingkungan 100:
(a)
Melaksanakan pengiraan
tambah.
(b)
Menggunakan abakus 4:1 untuk
mewakilkan pengiraan tambah.
(c)
Menggunakan strategi pengiraan secara
mental bagi penambahan.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Mengimbas
kembali idea, praktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea scra
berterusan.
TMK:
Penggunaan
Power Point dan abakus bagi penambahan.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Berani
mencuba, ketelitian, kesungguhan dan sifat tidak putus asa. Mengaitkan
penambahan dalam aktiviti jual beli barang.
BBM:
Kad gambar, kad
symbol +/=, abakus 4:1 dan lembaran kerja muka surat 96-97, 108-112 (rujuk Modul)
|
24
4-8 Jul
|
2.3 Tolak dalam
lingkungan 100.
|
(i) Tolak dalam
lingkungan fakta
asas:
(a)
Menyatakan secara spontan
fakta asas tolak.
(b)
Menggunakan strategi tertentu bagi
membina dan menyatakan fakta asas tolak.
(c)
Menggunakan abakus 4:1 untuk
mewakilkan pengiraan tolak.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Mengimbas
kembali idea, praktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea secara
berterusan.
TMK:
Penggunaan
Power Point dan abakus bagi penolakan.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Berani
mencuba, ketelitian, kesungguhan dan sifat tidak putus asa. Mengaitkan
penolakan dalam aktiviti jual beli barang.
BBM:
Kad gambar, kad
symbol +/=, abakus 4:1 dan lembaran kerja muka surat 102-103, 117-120 (rujuk
Modul)
|
|
MINGGU / TARIKH (2011)
|
BIDANG / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing
untuk…
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya
untuk…
|
CATATAN
|
25
11-15 Jul
|
NOMBOR
DAN OPERASI
Tambah
dan Tolak
|
2.3 Tolak dalam
lingkungan 100.
|
(ii) Tolak dalam
lingkungan 100:
(a)
Melaksanakan pengiraan
tolak.
(b)
Menggunakan abakus 4:1 untuk
mewakilkan pengiraan tolak.
(c)
Menggunakan strategi pengiraan secara
mental bagi penolakan.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Mengimbas
kembali idea, praktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea secara
berterusan.
TMK:
Penggunaan
Power Point dan abakus bagi penolakan.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Berani
mencuba, ketelitian, kesungguhan dan sifat tidak putus asa. Mengaitkan
penolakan dalam aktiviti jual beli barang.
BBM:
Kad gambar, kad
symbol +/=, abakus 4:1 dan lembaran kerja muka surat 102-103, 117-120 (rujuk
Modul)
|
MINGGU / TARIKH (2011)
|
BIDANG / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing
untuk…
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya
untuk…
|
CATATAN
|
26
18-22 Jul
|
NOMBOR
DAN OPERASI
Tambah
dan Tolak
|
2.4 Membina dan
menyelesaikan masalah
yang melibatkan situasi
cerita bagi operasi
tambah.
|
(i) Mereka cerita
masalah tambah
dalam lingkungan 100.
(ii) Menyelesaikan
masalah tambah
melalui simulasi atau model
situasi.
(iii)
Menyelesaikan masalah tambah
yang melibatkan situasi harian.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Membuat
simulasi, membuat pemerhatian dan analisis idea untuk mengenalpasti masalah
dan menyelesaikannya serta praktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea
secara berterusan.
TMK:
Penggunaan
Power Point dan untuk paparan gambar dan ayat matematik serta penggunaan
abakus bagi pengiraan penambahan.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Berani
menyatakan idea, bertanggungjawab terhadap keputusan dan berani mengambil
risiko.
BBM:
Lembaran kerja muka
surat 124-125 (rujuk Modul)
|
MINGGU / TARIKH (2011)
|
BIDANG / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing
untuk…
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya
untuk…
|
CATATAN
|
27
25-29 Jul
|
NOMBOR
DAN OPERASI
Tambah
dan Tolak
|
2.4 Membina dan
menyelesaikan masalah
yang melibatkan situasi
cerita bagi operasi tolak.
|
(i) Mereka cerita
masalah tolak
dalam lingkungan 100.
(ii) Menyelesaikan
masalah tolak
melalui simulasi atau model
situasi.
(iii)
Menyelesaikan masalah tolak
yang melibatkan situasi harian.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Membuat
simulasi, membuat pemerhatian dan analisis idea untuk mengenalpasti masalah dan
menyelesaikannya serta praktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea
secara berterusan.
TMK:
Penggunaan
Power Point dan untuk paparan gambar dan ayat matematik serta penggunaan
abakus bagi pengiraan penambahan.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Berani
menyatakan idea, bertanggungjawab terhadap keputusan dan berani mengambil
risiko.
|
28
1-5 Ogos
|
NOMBOR
DAN OPERASI
Pecahan
|
3.1 Mengenal pasti
konsep
satu perdua dan satu
perempat.
|
(i) Mengenal pasti
satu perdua dan
satu perempat dengan
mengunakan perkataan
“setengah”, “separuh” dan
“suku” dengan menggunakan
bahan konkrit, gambar dan
lipatan kertas.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Mengenalpasti
ciri, menerokai dan mencari makna melalui pengalaman dan pemerhatian.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Ketelitian,
cermat dan saling berkongsi dengan rakan.
BBM:
Buah epal, kek,
kertas A4 atau kertas lukisan dan lembaran kerja muka surat 130-133 (rujuk
Modul)
|
MINGGU / TARIKH (2011)
|
BIDANG / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing
untuk…
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya
untuk…
|
CATATAN
|
29
8-12 Ogos
|
NOMBOR
DAN OPERASI
Wang
Hingga RM10
|
4.1 Mengenal pasti
ringgit
dan sen.
|
(i) Mengenal pasti
mata wang
Malaysia dalam bentuk syiling
dan wang kertas.
(ii) Mewakilkan
nilai wang:
(a) Sen hingga RM1.
(b) Ringgit hingga RM10.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Mengenalpasti
ciri, menterjemah idea, menghubungkait dan menganalisis persamaan dan
perbezaan.
TMK:
Penggunaan
Power Point dan abakus bagi mewakilkan nilai wang.
NILAI MURNI DAN
SIKAP
Bekerjasama,
jimat cermat, teliti, jujur, amanah dan bersyukur.
KEUSAHAWANAN:
Mengaitkan
penggunaan wang dalam aktiviti jual beli.
BBM:
Wang syiling dan
wang kertas, kad gambar, abakus 4:1 dan lembaran kerja muka surat 140, 150
(rujuk Modul)
|
MINGGU / TARIKH (2011)
|
BIDANG / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing
untuk…
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya
untuk…
|
CATATAN
|
30
15-19 Ogos
|
NOMBOR
DAN OPERASI
Wang
Hingga RM10
|
4.1 Mengenal pasti
ringgit
dan sen.
|
(iii) Mewakilkan
nilai wang dengan
menggunakan abakus 4:1.
(iv) Menukar wang:
(a) Syiling hingga 1 ringgit.
(b) Ringgit hingga RM10.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Mengenalpasti
ciri, menterjemah idea, menghubungkait dan menganalisis persamaan dan
perbezaan.
TMK:
Penggunaan
Power Point dan abakus bagi mewakilkan nilai wang.
NILAI MURNI DAN
SIKAP
Bekerjasama,
jimat cermat, teliti, jujur, amanah dan bersyukur.
KEUSAHAWANAN:
Mengaitkan
penggunaan wang dalam aktiviti jual beli.
BBM:
Wang syiling dan
wang kertas, kad gambar, abakus 4:1 dan lembaran kerja muka surat 140, 150
(rujuk Modul)
|
31
22-26 Ogos
|
UJIAN BULANAN OGOS
|
|||
29 Ogos –
2 Sept
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL
|
|||
MINGGU / TARIKH (2011)
|
BIDANG / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing
untuk…
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya
untuk…
|
CATATAN
|
32
5-9 Sept
|
NOMBOR
DAN OPERASI
Wang
Hingga RM10
|
4.2 Tambah
melibatkan
wang.
|
(i) Tambah:
(a) Sen hingga RM1.
(b) Ringgit hingga RM10.
(ii)
Tambah melibatkan wang
dengan menggunakan abakus
4:1.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Mengimbas
kembali idea, member pelbagai contoh berkaitan tugasan dan mempraktikkan
penyelesaian masalah.
TMK:
Penggunaan
abakus bagi pengiraan tambah wang.
NILAI MURNI DAN
SIKAP
Jujur,
teliti dan bantu-membantu.
KEUSAHAWANAN:
Mengaitkan
penggunaan wang dalam aktiviti jual beli.
BBM:
Wang syiling dan
wang kertas, kad gambar, objek seperti buku, pensel, pembaris, abakus 4:1 dan
lembaran kerja muka surat 156 & 158 (rujuk Modul)
|
MINGGU / TARIKH (2011)
|
BIDANG / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing
untuk…
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya
untuk…
|
CATATAN
|
33
12-16 Sept
|
NOMBOR
DAN OPERASI
Wang
Hingga RM10
|
4.2 Tolak melibatkan
wang.
|
(i) Tolak:
(a) Sen hingga RM1.
(b) Ringgit hingga RM10.
(ii)
Tolak melibatkan wang
dengan menggunakan abakus
4:1.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Mengimbas
kembali idea, member pelbagai contoh berkaitan tugasan dan mempraktikkan
penyelesaian masalah.
TMK:
Penggunaan
abakus bagi pengiraan tolak wang.
NILAI MURNI DAN
SIKAP
Jujur,
teliti dan bantu-membantu.
KEUSAHAWANAN:
Mengaitkan
penggunaan wang dalam aktiviti jual beli.
BBM:
Wang syiling dan
wang kertas, kad gambar, objek seperti buku, pensel, pembaris, abakus 4:1 dan
lembaran kerja muka surat 165-167 (rujuk Modul)
|
34
19-23 Sept
|
SUKATAN
DAN GEOMETRI
Masa
dan Waktu
|
5.1 Menamakan hari
dan
bulan dan menerangkan
aktiviti sejajar dengan
hari persekolahan.
|
(i) Menyatakan waktu
dalam sehari.
(ii)
Menyatakan dalam urutan
peristiwa dalam sehari (pada hari
persekolahan sahaja)
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Mengenalpasti
ciri dan situasi, menjana idea serta membuat sekuen.
TMK:
Paparan
Power Point.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kerjasama,
disiplin dan bersyukur.
BBM:
Kad imbasan nama
hari, kad gambar, kad imbasan nama bulan dan lembaran kerja muka surat 172,
176, 179-180 (rujuk Modul)
|
MINGGU / TARIKH (2011)
|
BIDANG / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing
untuk…
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya
untuk…
|
CATATAN
|
35
26-30 Sept
|
SUKATAN
DAN GEOMETRI
Masa
dan Waktu
|
5.1 Menamakan hari
dan
bulan dan menerangkan
aktiviti sejajar dengan
hari persekolahan.
|
(iii) Menamakan hari
dalam
seminggu mengikut urutan.
(iv)
Menamakan bulan dalam
setahun.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Mengenalpasti
ciri dan situasi, menjana idea serta membuat sekuen.
TMK:
Paparan
Power Point.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kerjasama,
disiplin dan bersyukur.
BBM:
Kad imbasan nama
hari, kad gambar, kad imbasan nama bulan dan lembaran kerja muka surat 172,
176, 179-180 (rujuk Modul)
|
36
3-7 Okt
|
SUKATAN
DAN GEOMETRI
Masa
dan Waktu
|
5.2 Menyebut dan
menulis
waktu.
|
(i) Mengenal pasti
dan menyatakan
“setengah” dan “satu perempat”
berdasarkan muka jam.
(ii) Menyebut dan
menulis waktu
dalam jam dan setengah jam
sahaja dengan menggunakan
jam analog.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Mengimbas
kembali idea, menjana idea, membuat pemerhatian sekeliling dan menggunakan
alat berpandukan prosedur tertentu.
TMK:
Paparan
Power Point dan murid melukis jarum jam dan jarum minit dengan menggunakan
perisian Paint.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Tepati
masa, bersyukur atas segala nikmat dan bertanggungjawab.
BBM:
Jam analog, kad
gambar aktiviti harian dan lembaran kerja muka surat 190 & 195 (rujuk
Modul)
|
MINGGU / TARIKH (2011)
|
BIDANG / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing
untuk…
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya
untuk…
|
CATATAN
|
37
10-14 Okt
|
SUKATAN
DAN GEOMETRI
Panjang
|
6.1 Menggunakan unit
relatif
untuk mengukur panjang.
|
(i) Membuat
pengukuran objek
menggunakan unit bukan piawai.
(ii) Membanding dua
atau lebih
ukuran objek menggunakan unit
bukan piawai.
(iii) Menggunakan
dan
mempelbagaikan
perbendaharaan kata ukuran
panjang dalam konteks.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Membuat
perbandingan, membuat pemerhatian dengan menggunakan alat dan prosedur
tertentu, menjana idea dan menghubungkait idea dengan pengetahuan sedia ada.
TMK:
Paparan
Power Point serta murid membuat latihan Power Point dan Word.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Berani
mencuba, teliti dan kreatif.
BBM:
Kad gambar, kad
imbasan, objek seperti pembaris, buku, pemadam, klip kertas, pengasah pensel
dan lembaran kerja muka surat 199-201 (rujuk Modul)
|
38
17-21 Okt
|
PKSR 2
|
|||
MINGGU / TARIKH (2011)
|
BIDANG / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing
untuk…
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya
untuk…
|
CATATAN
|
39
24-28 Okt
|
SUKATAN
DAN GEOMETRI
Timbangan
|
7.1 Menggunakan unit
relatif
untuk timbangan.
|
(i) Membuat
timbangan objek
berkaitan jisim menggunakan
unit bukan piawai.
(ii) Membanding dua
atau lebih
timbangan objek menggunakan
unit bukan piawai.
(iii) Menggunakan
dan
mempelbagaikan
perbendaharaan kata timbangan
dalam konteks.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Membuat
pemerhatian, membanding, membuat inferens, menghubungkait idea dengan
pengetahuan sedia ada dan membuat keputusan tentang sintesis akhir.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Berani
mencuba, sifat ingin tahu, kreatif dan tidak putus asa.
BBM:
Kad imbasan, kad
gambar, objek seperti pembaris, buku, pemadam, klip kertas, pengasah pensel
dan lembaran kerja muka surat 206-208
(rujuk Modul)
|
40
31 Okt
–
4 Nov
|
SUKATAN
DAN GEOMETRI
Isipadu
Cecair
|
8.1 Menggunakan unit
relatif
untuk isipadu cecair.
|
(i) Melakukan
aktiviti yang
berkaitan dengan isipadu cecair
menggunakan unit bukan piawai.
(ii) Membandingkan
dua atau lebih
bekas cecair menggunakan unit
bukan piawai.
(iii) Menggunakan
dan
mempelbagaikan
perbendaharaan kata isipadu
cecair dalam konteks.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Membuat
pemerhatian, membanding, membuat inferens, menghubungkait idea dengan
pengetahuan sedia ada dan membuat keputusan tentang sintesis akhir.
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Berani
mencuba, sifat ingin tahun, kreatif dan tidak putus asa.
BBM:
Kad imbasan, botol
air pelbagai saiz, gelas, baldi, cawan dan lembaran kerja muka surat 213
(rujuk Modul)
|
MINGGU / TARIKH (2011)
|
BIDANG / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing
untuk…
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya
untuk…
|
CATATAN
|
41
7-11 Nov
|
SUKATAN
DAN GEOMETRI
Ruang
|
9.1 Mengenal pasti
bentuk
tiga dimensi (3D).
|
(i) Menamakan bentuk
kuboid,
kubus, kon, piramid tapak
segiempat sama, silinder dan
sfera.
(ii) Memperihalkan
permukaan, sisi
dan bucu bagi bentuk 3D.
(iii) Menyusun objek
mengikut pola.
(iv) Membina model
3D dan
menerangkannya.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Mengenalpasti
ciri dan situasi sekeliling, mengimbas kembali idea, beri pelbagai contoh
berkaitan tugasan, mempraktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea
secara spontan.
TMK:
Melukis
dan membina bentuk 3D dengan menggunakan perisian Word (Shapes).
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kreatif,
berani mencuba, tidak putus asa, peka terhadap persekitaran.
BBM:
Kad imbasan, objek
3D, objek di sekeliling kelas, kad gambar dan lembaran kerja muka surat 217
& 221 (rujuk Modul)
|
MINGGU / TARIKH (2011)
|
BIDANG / TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing
untuk…
|
STANDARD PEMBELAJARAN
Murid berupaya
untuk…
|
CATATAN
|
42
14-18 Nov
|
|
9.2 Mengenal pasti
bentuk
dua dimensi (2D).
|
(i) Menamakan bentuk
segiempat
sama, segiempat tepat, segitiga
dan bulatan.
(ii) Memperihalkan
garis lurus, sisi,
bucu dan lengkung bagi bentuk
2D.
iii) Menyusun bentuk
2D mengikut
pola.
(iv) Menghasilkan
corak berasaskan
bentuk 2D.
|
KREATIVITI DAN
INOVASI:
Mengenalpasti
ciri dan situasi sekeliling, mengimbas kembali idea, beri pelbagai contoh
berkaitan tugasan, mempraktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea secara
berterusan.
TMK:
Melukis
dan membina bentuk 2D dengan menggunakan perisian Word (Shapes).
NILAI MURNI DAN
SIKAP KEUSAHAWANAN:
Kreatif,
berani mencuba, tidak putus asa, peka terhadap persekitaran dan bekerjasama.
BBM:
Kad imbasan, objek
2D, objek di sekeliling kelas, kad gambar dan lembaran kerja muka surat
225-226, 230, 235-236 (rujuk Modul)
|
·
Tertakluk kepada pindaan takwim
sekolah masing-masing
CONTOH PENULISAN RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN (RPH)
KSSR MATEMATIK TAHUN 1 (2011)
Bidang : Nombor
Dan Operasi
Tajuk : Nombor
bulat hingga 100
Standard
Kandungan : Murid dibimbing untuk:
1.1 Menyatakan
kuantiti secara intuitif
Standard
Pembelajaran : Murid berupaya untuk:
(i)
Menyatakan kuantiti melalui
perbandingan banyak atau sedikit, sama banyak atau tidak sama banyak dan lebih
atau kurang secara:
a) Kumpulan
yang mempunyai banyak dan sedikit objek
b) Membandingkan
dua kumpulan secara padanan
Aktiviti :
1)
Murid membuat perbandingan banyak atau
sedikit objek yang ditunjukkan
2)
Murid membuat perbandingan sama banyak
atau tidak sama banyak.
3)
Murid membuat latihan bertulis
EMK : Kreativiti
dan inovasi (Fasa Persediaan dan Fasa Imaginasi)
Impak : 35
/ 40 murid menguasai kemahiran yang diberi dengan bimbingan guru
ilmu yg berguna